کد مطلب:154173 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:125

ابن مطیع در سه روز محاصره
ابراهیم از سه جهت قصر ابن مطیع را محاصره كرد: از طرف بازار، میدان و مسجد [1] .

ابن مطیع با تمام اشراف كوفه در قصر محاصره شدند فقط عمرو بن حرث از اشراف كوفه در خاندانش به سر می برد سه روز این جمعیت در حصار بسر بردند و جز آرد، آذوقه دیگری نداشتند، ابراهیم و یزید بن انس و احمر بن شمیط دارالاماره را در محاصره گرفته بودند، ابراهیم از جانب مسجد و در قصر، یزید از جانب محله بنی خدیفه و كوچه رومیها، احمر از ناحیه خانه عماره و خانه ابوموسی.

و چون محاصره قصر بطول انجامید، ابن مطیع با اشراف درمیان گذاشت كه مصلحت چیست و چه باید كرد؟ شبث گفت: این جمعیتی كه در قصر هستند نمی توانند برای شما كاری انجام بدهند و حتی برای خودشان هم نمی توانند مؤثر باشند و بی جهت خود را بكشتن نده بلكه برای خود و ما از این مرد امان بگیر؟

ابن مطیع گفت: خوش ندارم امان بخواهم با آن كه تمام حجاز و بصره در تحت حكومت امیرالمؤمنین عبدالله بن زبیر است.

شبث گفت: پس ممكن است از قصر خارج شده و به خانه هر كه مورد اطمینان شما است بروید و سپس از آنجا به حجاز نزد امیرالمؤمنین كوچ كنید، این پیشنهاد پسند آمد، نیمه شب از قصر خارج شد و به خانه ابوموسی منتقل گردید.


پس از آن كه ابن مطیع قصر را ترك كرد، كسانی كه در قصر بودند به ابراهیم پیشنهاد كردند كه اگر تسلیم شویم در امانیم؟ ابراهیم ایشان را امان داد همگی از قصر خارج شدند و با مختار بیعت كردند [2] .


[1] طبري 637:8 كامل 223:4.

[2] طبري 630:8 كامل 225:4.